חדשות

האם רשות המיסים "עזרה" להלבין הון?

איך הצליח מוסכניק להפקיד כמיליון שקל ששמר במזומן בכספת ביתו ישירות אל תוך חשבון הבנק שלו, בהפקדה אחת, ללא צורך בהוכחת מקור הכסף – למרות כללי איסור הלבנת ההון המחמירים החלים על הבנקים ומחייבים הוכחת מקור לגיטימי לכספים? • מסתבר כי רשות המסים והמשטרה עזרו לו

איך הצליח מוסכניק מדרום הארץ להפקיד כמיליון שקל ששמר במזומן בכספת ביתו ישירות אל תוך חשבון הבנק שלו, בהפקדה אחת, ללא צורך בהוכחת מקור הכסף – למרות כללי איסור הלבנת ההון המחמירים החלים על הבנקים ומחייבים הוכחת מקור לגיטימי לכספים? מתברר כי רשות המסים ומשטרת ישראל, שתפסו את הכספים במסגרת חקירה נגדו, סייעו לו "להלבין" את הכסף.

הפקדת כספים בסכומים גבוהים במערכת הבנקאית הפכה למשימה כמעט בלתי אפשרית בשנים האחרונות עקב כללי איסור הלבנת הון מחמירים, המחייבים הוכחת מקור חוקי לכספים, גם על כספים המוחזקים במשך עשרות שנים בבנקים אחרים בעולם, ובוודאי כאשר מדובר בכספים שנצברו במזומן בכספות פרטיות. הבנקים לא מגלים שום גמישות, לאור החשיפה שלהם לקנסות כבדים ולהליכים פליליים.

אבל ש', מוסכניק בשנות ה-40 לחייו, הצליח לעקוף את הכללים הללו, בלי להתכוון, כאשר הפך ליעד לחקירה פלילית, וכל הכספים שהחזיק בכספת ביתו במזומן – בשקלים, אירו ודולרים – נתפסו על-ידי משטרת ישראל ורשות המסים. לא רק שהוא קיבל את כספו חזרה שבוע בלבד לאחר הפשיטה על ביתו, אלא שהמשטרה גם הפקידה עבורו את הכסף בחשבון הבנק. איך זה קרה?

דפיקה בדלת ב-5:20 לפנות בוקר

ב-7 בינואר, בשעה 5:20 לפנות בוקר התעוררו ש', אשתו וילדיהם הקטנים לקול דפיקות עזות בדלת ביתו. בדלת המתינו לו שוטרי משמר הגבול, נציגים מרשות הטבע והגנים וחוקרי רשות המסים, שהציגו לו צו חיפוש בביתו בחשד לגניבה וסחר בערכי טבע מוגנים מהים האדום וכן בחשד לעבירות מס בהיקפים משמעותיים בעקבות הסחר הזה.

ש', אשתו וילדיהם הקטנים צפו מנגד בשעה שהחוקרים פשטו על ביתם ורשמו את ממצאיהם – שני אקווריומים גדולים ובתוכם צדפה, אלמוג ודג מוגן. בדרכם החוצה הבחינו השוטרים בכספת ביתית גלויה לעין. לשאלתם מה מכילה הכספת השיב ש': "מסמכים וכספים". השוטרים ביקשו מ-ש' לפתוח את הכספת, אך הוא סירב בטענה כי אין לכספת כל קשר לחקירה ולצו החיפוש, ולכן אין להם סמכות לחייב אותו לפתוח אותה. בתגובה, כך טוען ש', איימו עליו החוקרים כי הם יזמנו חבלן משטרתי לפרוץ את הכספת וישברו את הקיר שהכספת מחוברת אליו.

לטענת ש', עקב האיום, הוא פתח את הכספת. בשלב הראשון תפסו השוטרים רק את המסמכים המצויים בה בלבד, והורו לש' לסגור את הכספת. אבל בהמשך הם דרשו ממנו לפתוח שוב את הכספת ותפסו את הכספים שהיו בה – כסף מזומן על סך כ-840 אלף שקל, כ-33 אלף דולר ו-6,200  אירו. הכסף הוחזק על-ידי המשטרה, אך בפועל נתפס לבקשת חוקרי רשות המסים.

החקירה נגד ש' בעניין הסחר בערכי טבע מוגנים נמשכת, ולטענתו של ש', הוא מחזיק בהם שנים ארוכות, ואין בכך עבירה פלילית. עם זאת, המאבק שניהל ש' במקביל בדרישה לקבל בחזרה את הכספים הסתיים כשידו על העליונה, וכספו הוחזר לו תוך כשבוע מיום התפיסה, ישירות לחשבון הבנק.

מיד עם מעצרו שכר ש' את עו"ד טל גבאי, שהגיש לבית משפט השלום בפתח תקווה בקשה דחופה לשחרור כל הכספים שנתפסו בכספת של ש'. "עניין לנו בהתנהלות פסולה ומקוממת של גורמי אכיפה, אשר בחרו לתפוס את כספי המבקש, חרף העובדה שברור לכל כי כספים אלה אינם קשורים בשום צורה ואופן לחקירה שבעטיה הוצא צו החיפוש מטעם רשות הטבע והגנים, וממילא הם אינם מבססים יסוד סביר לחשד", נכתב בבקשה.

ברשות המסים סירבו תחילה לדרישה לשחרר את הכספים, אך ערב לפני הדיון שנקבע בבקשתו של ש' הודיעו החוקרים לבא-כוחו כי הם מסכימים לשחרור כל הסכום שנתפס.

ש' ביקש לקבל את כל הסכום במזומן, כפי שהוא נתפס, אך במשטרה ציינו כי מרגע שהכספים הופקדו במערכת, הם אינם יכולים להוציא אותם במזומן, ועליהם להעביר אותם לחשבון הבנק שלו.

ההליך בבית המשפט התנהל אומנם מול המשטרה, שם שמרו את הכספים התפוסים, אך מאחורי הקלעים רשות המסים הייתה זו שקבעה מה יעלה בגורל הכספים.

הוראה לבנק: לקלוט כל סכום ללא הסברים

וכך הגיעו הצדדים יום למחרת לבית המשפט ואישרו באולמה של השופטת אופיר כתבי-ריבלין את הסכמתם כי הכסף יופקד בחשבון הבנק של ש' בבנק הפועלים.

בפסיקתה  נקבע: "הריני מורה לבנק הפועלים… לקלוט ולקבל כל סכום כספי אשר מועבר ממשטרת ישראל או רשות המסים או מטעמם לפקודת ש', לחשבון המתנהל בבנק, וזאת ללא קשר לגובה הסכום וללא עיכוב וללא כל צורך במתן הסברים או בהמצאת אסמכתאות מצד בעלי החשבון המקבל".

עוד קבעה השופטת: "הריני מורה לבנק לאפשר למבקש (ש', אל"ו) למשוך במזומן את הסכום כאמור במלואו או בחלקו, ככל שהמבקש יחפוץ בכך".

כך נחסמה הדרך בפני הבנק לברר את מקור הכספים, וכמיליון השקלים שהיו עד כה בתוך כספת פרטית נכנסו למערכת המדווחת והמוצהרת בלי שום הסברים או אסמכתאות – והכול בחסות רשות המסים.

עו"ד טל גבאי ממשרד פריד-גבאי, בא-כוחו של ש', מסר: "מדובר בכסף חוקי לכל דבר ועניין, ועל כן אנחנו מברכים על ההחלטה להשיבו. עצם הימצאות כספי מזומן בכספת ביתית איננה מהווה עבירה, ועל כן אסור היה לרשות המסים לשים ידה על כספים אלה. כל תוצאה משפטית אחרת מלבד השבת כספי המזומן לידיו של מרשי, משמעותה הענקת כוח פסול למשטרה לפגוע בזכויות יסוד של אזרחים לתפוס רכוש עד לבירור העניין, כל אימת שעל-פי שיקול-דעתו של שוטר זה או אחר מדובר ברכוש יקר-ערך".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "במהלך החיפוש נמצאו סכומי כסף גבוהים, אשר העלו חשדות לביצוע עבירות שונות, בין היתר על-פי פקודת מס הכנסה, ולפיכך נתפס הכסף עד לבירור מקורם. מרגע שלא התקיימה עילה להמשיך ולתפוס את הכספים, הודענו כי חדלה להתקיים עילת ההחזקה, ובית המשפט החליט על החזרת הכספים בדרך של העברה בנקאית".

מקור: אתר גלובס.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *